Automatyzacja układu malowania proszkowego

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma MH Automatyka zmodernizowała układ malowania proszkowego. Przed modernizacją układ wymagał ingerencji obsługi w cykl każdego malowania. Manipulatory i pistolety załączane były przez obsługę ręcznie, a nadmiar proszku nie był odzyskiwany. Transport pracował z jedną stałą prędkością, której operator nie mógł zmieniać. Nie było możliwości dostosowania prędkości transportu do danego typu elementów. Podstawowymi elementami zmodernizowanego układu malowania proszkowego są:

– transport (łańcuch napędzany przez silnik sterowany przemiennikiem częstotliwości ATV11);

– kabina malarska;

– dwa manipulatory umieszczone po przeciwnych stronach kabiny malarskiej wraz z zamontowanymi na nich pistoletami malarskimi po 4 na każdym manipulatorze;

– przesiewacz wraz z czujnikiem poziomu proszku malarskiego;

Działanie układu.

Rama z zawieszonymi elementami do malowania wciągana jest poprzez łańcuch transportu do kabiny malarskiej. W kabinie malarskiej w zależności od ustawionego programu (tryb blacha lub tryb profile) oraz od położenia ramy względem manipulatorów i pistoletów odpowiednio załączane są manipulatory i pistolety. Po zakończeniu procesu malowania, rama -poprzez łańcuch transportuwyciągana jest na zewnątrz kabiny malarskiej. Zmodernizowany układ malowania proszkowego dzięki zastosowaniu czujników optycznych współpracujących ze sterownikiem TWIDO optymalizuje czas pracy manipulatorów i pistoletów. Gdy malowane są blachy, dany pistolet załączany jest tylko w momencie gdy malowany element jest w polu roboczym tego pistoletu. Natomiast podczas malowania profili poszczególne manipulatory i pistolety załączane są gdy rama jest w ich polu roboczym. Sterowanie transportem zrealizowane zostało za pomocą przemiennika częstotliwości ATV11 oraz współpracującego z nim zadajnika prędkości. Dzięki zastosowaniu zadajnika prędkości, operator ma możliwość dostosowania czasu przebywania malowanego elementu w polu roboczym danego pistoletu, a tym samym może zwiększać lub zmniejszać czas napylania – malowania. Funkcja ta pozwala osiągnąć powtarzalność powłoki malarskiej dla grup malowanych elementów o różnych gabarytach. Sterowanie załączaniem lub wyłączaniem manipulatorów i pistoletów zrealizowane zostało z wykorzystaniem enkodera współpracującego ze sterownikiem TWIDO. Układ za każdym razem pamięta jaka jest pozycja malowanego elementu (dla trybu blachy) lub ramy (dla trybu profile) w kabinie malarskiej. Układ pamięta pozycję ramy lub elementu malowanego zarówno podczas jazdy do przodu, po zatrzymaniu jak i wycofaniu, dzięki czemu w zależności od aktualnego położenia ramy lub elementu malowanego w kabinie malarskiej załączane lub wyłączane są odpowiednie manipulatory i pistolety. W procesie malowania zastosowano również elementy służące do odzyskiwania proszku malarskiego który opadł na dno komory malarskiej podczas procesu malowania – napylania. Zautomatyzowany układ malowania proszkowego jest znacznie wydajniejszy niż jego odpowiednik pracujący w trybie ręcznym (gdy pistolety i manipulatory załączane i wyłączane są przez obsługę). W układzie zoptymalizowano pracę manipulatorów i pistoletów. Cały algorytm wykonywanego programu malowania zaprojektowano w taki sposób, aby informował on o zdarzeniach typu brak proszku malarskiego czy awaria transportu. Ponadto algorytm ten uniemożliwia nieprawidłowe działanie „linii malarskiej”.

Please follow and like us:
Tweet
Pin Share

INNE REALIZACJE

back to top
RSS
Follow by Email
Twitter
Tweet